افسردگی نوجوانان

افسردگی نوجوانان

افسردگی چیست و آیا در همه افراد و سنین به وجود می آید؟

اول باید بدانیم که افسردگی چیست: افسردگی یک تغییر خلق از خیلی خفیف تا خیلی شدید است و در هر سنی و زمانی می تواند به وجود بیاید.

در اینجا می خواهیم راجع به افسردگی نوجوانان و راه های پیشگیری و درمان آن صحبت کنیم.

افسردگی نوجوانان

با اینکه اغلب ما نشانه های افسردگی را می شناسیم اما  تشخیص نوجوان افسرده از فرد عادی سخت است، زیرا نوجوانان بسیار حساس،تحریک پذیر، دمدمی مزاج و تا حدی هم خودرای هستند.

بسیاری از نوجوانان احساس افسردگی را زیر پوششی از بی قراری، بی حوصلگی، خشم، عدم تحمل شکست و موارد دیگر کتمان می کنند. نوجوان افسرده معمولا تحمل شکست و رد شدن را ندارد و بسیار حساس شده و همین مسئله باعث می شود که از جمع دوستان خود خارج و گوشه گیر و منزوی و کم حرف شود و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. گاهی احساس گناه و بی ارزش بودن می کند. این افکار از یک طرف تمرکز و تصمیم گیری را  برای او مشکل می کند و از طرفی در اثر عدم موفقیت در بین دوستان دچار شرمساری می شود.

افسردگی نوجوانان

به هرحال ما باید به علائمی از این دست توجه کنیم:

۱- تغییر در عادات غذایی و خواب، با کاهش یا افزایش بیش از حد وزن

۲- بی علاقگی نوجوان به حضور در مدرسه و کاهش کارایی در درس

۳-شکایت های پی درپی از مشکلات جسمی در حالی که کاملا سلامت است

۴- نداشتن انگیزه و اشتیاق برای زندگی روزمره

۵- استفاده از مواد مخدر و الکل

۶- فکر کردن و حرف زدن درباره خودکشی و …

در این مواقع مراجعه به روان شناس و متخصص و درمان توصیه می شود.

افسردگی نوجوانان

با رعایت این نکات می توان تا حدی از افسردگی نوجوان پیشگیری و حتی به برطرف شدن آن کمک کرد:

۱- خانواده بهترین و مهمترین پناهگاه برای نوجوان است، با مهربانی و صبر به او اجازه دهید احساسات و افکارش را با شما در میان بگذارد، با او رابطه محکمی برقرار و در کارها مشورت کرده و نظرش را بخواهید.

۲- گوش شنوا داشته باشید و از نصیحت کردن و فرمان دادن و عیب جویی و دعوا کردن شدیدا پرهیز کنید و در عوض سعی کنید به مشکلات و احساسات او گوش کرده و بفهمید چه چیزی ذهن او را درگیر کرده و تشویقش کنید هر زمان که بخواهد با شما صحبت کند.

۳- نوجوان را  به یادگیری یک مهارت یا ورزش مورد علاقه اش تشویق  نمایید. مهارت ها و ورزش به او  انگیزه و اطمینان می دهد که کاملا طبیعی است و اگر در یادگیری بعضی چیزها کند است، فقط باید تکرار و تمرین بیشتری کند.

افسردگی نوجوانان

۴- موفقیت نوجوانمان را کمی بزرگ کنید  و بگذارید کمی مغرور شود، این تشویق ها به او کمک می کند که استعداد خود را بشناسد و با تلاش به کسب موفقیت بپردازد.

۵- از پیش داوری و قضاوت بی موقع خودداری کنید و از او انتظارات و توقعات بی جا نداشته باشید.

۶- با او در مورد موضوعاتی نظیر فشار همسالان، انتخاب یک برنامه روزمره مناسب و مسائلی نظیر سیگار کشیدن، مواد مخدر و مسائل جنسی تا حدی که امکان دارد و برایش مفید است صحبت کنید و دورادور او را تحت نظر داشته و با دوستانش آشنا شوید.

۷- برنامه ریزی مناسبی داشته باشید تا شب ها فرزندانتان زودتر بخوابند زیرا تحقیقات پزشکی نشان داده که خواب کافی می تواند تا حدودی از افسردگی جلوگیری کند.

باید توجه داشته باشیم که دوران نوجوانی یک گذر است که با اندکی صبر  و تغذیه مناسب و ورزش های ساده و اعتماد به والدین، و اعتماد به نوجوان می توان  از این دوران گذر کرد.

 

منابع:

۱ـ روان شناسی رشد نوجوانی، بزرگسالی (دکتر حسن احدی، دکتر فر هاد جمهری)

۲ـ سایت دکتر سلام

شهره کلائی