تغذیه مناسب نوجوانی

نوجوانی یکی از بحرانی ترین دوره های رشد محسوب می شود که دلیل آن وسعت تغییرات فیزیکی و رفتاری در این دوران است. در این دوره نوجوانان به رشد جسمی و روحی خود توجه بسیاری دارند که کاملا طبیعی است. اندازه و شکل بدن، سیما، ظاهر کلی و فعالیت بدنی در نوجوانی و بلوغ تغیر می کند.
در مورد دختران: نکات مورد توجه دخترهای نوجوان این است که باید موهای زیبا و سالم، ظاهری مناسب و مرتب و پوستی سالم و شاداب داشته باشند.

و برای پسران: مهم است که اندامی ورزشکارانه و عضلاتی قوی، با استقامت و قامتی بلند داشته باشند.
و اما مهمترین مشکلات این دوره:
۱. چاقی: چاقی در نوجوانی بسیار مهم است چرا که می تواند در بزرگسالی و آینده باعث ابتلا به بیماری های مزمن شود. چه دختران و چه پسران باید توجه خاصی به اندام خود داشته باشند. مصرف بیش از حد کربوهیدرات و نشاسته مانند برنج و نان و شیرینی و سیب زمینی سرخ شده باعث چاقی در ناحیه شکم و باسن و ران ها (در دختران بیش از پسران) می شود.
۲ـ آکنه: پنج درصد از نوجوانان از ضایعات پوستی مانند جوش های پوستی رنج می برند. آکنه با اثر بر روی هورمون تستسترون و غده های چربی شروع می شود و با عوامل دیگر مانند استرس و دوره های ماهیانه تشدید می شود. برای کنترل آکنه اغلب توصیه می شودکه مصرف غذاهای سرخ شده و شور، شکلات، مغزها، شیرینی ها و نوشابه ها، دسرهای چرب و شیرین و نمک ها محدود یا حذف شود که تا حدودی کیفیت تغذیه ای را بهبود می بخشد.
۳. پرخوری عصبی: بیشتر در بین دختران دیده می شود که معمولا به دنبال رژیم های لاغری ناموفق به وجود می آید.

۴.بی اشتهایی عصبی: این مورد هم بیشتر در بین دخترانی دیده می شود که زیادی به وزن ولاغری خود حساسیت نشان می دهند.
چند نکته ساده اما مفید برای سلامت نوجوان:
۱ـ از مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب نباید غافل شد.
۲ـ مصرف میوه و سبزیجات نباید فراموش شود.
۳ـ از مصرف بیش از حد نشاسته،کربوهیدرات و مواد غذایی سرخ شده و فست فودها باید پرهیز شود.
۴ـ برای داشتن بدنی سالم و اندامی زیبا بهتر است هیچ یک از مواد غذایی را حذف نکرده بلکه مصرف آنها را محدود کرد. به طور مثال: مصرف اندازه نشاسته وکربوهیدرات از ریزش مو و تشنج اعصاب جلوگیری می کند.

مفید برای دختران نوجوان:
دختران در اوایل روزهای عادت ماهیانه از دردهای شکمی رنج می برند. لطفا از مصرف خودسرانه هرگونه دارو جدا پرهیز کرده و در مقابل از ادویه دارچین استفاده کنید که علاوه برکاهش این دردها باعث افزایش توان بدنی می شود. دارچین را به صورت چای هم می توان مصرف کرد.
طرز تهیه چای دارچین فوری: چند تکه چوب دارچین را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه در آن را گذاشته سپس با سه لیوان آب جوشیده همراه با نبات یا عسل مخلوط کرده و میل کنید.
منبع: کتاب روانشناسی رشد ۲ (دکتر حسین لطف آبادی)

گردآورنده: شهره کلائی