روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

آنچه رنگ ها به ما می دهند!

فقط کافی است لحظه ای چشم هایمان را ببندیم و محیط پیرامون خود را بدون هیچ رنگی تصور کنیم! رنگ ها آنقدر در اطراف ما حضور دارند که حتی تصور دنیای بدون رنگ هم ممکن نیست. همه ما بدون اینکه متوجه باشیم از رنگ ها تاثیر می پذیریم.

روانشناسی رنگ ها

البته برخی افراد به سبب نگاه همه جانبه و موشکافانه از این تاثیر غافل نیستند. در این میان هنرمندان و صاحبان برخی مشاغل مانند روانشناسان بیش از دیگران به رنگ ها و تاثیر آنها در روان و حتی جسم واقف اند. نکته مهم اینکه هر رنگ کاربرد و زیبایی خاص خود را دارد با این شرط که بجا و درست و با فکر انتخاب شود. در هر صورت دنیا و زبان رنگ ها برای همه ما جذاب است. از همین رو شما دوستان به ویژه نوجوانان عزیز را به خواندن این مقاله دعوت می کنم.

۱ـ سفید

نماد معصومیت، پاکی و آرامش است. فضا را بزرگتر از اندازه واقعی نشان می دهد و همین ویژگی باعث شده که در فضاهای کوچک بیشتر از این رنگ استفاده شود تا بزرگتر به نظر برسد. البته سفید سرما را نیز القا می دهد؛

روانشناسی رنگ ها-رنگ سفید

برای کاهش این حس سردی می توانیم در یک اتاق سفید، چند وسیله کوچک با زنگ های گرم مثل قرمز قرار دهیم و به این ترتیب از این ویژگی رنگ سفید به بهترین شکل بهره ببریم.

روانشناسی رنگ ها-رنگ سفید

این رنگ همچنین پاکیزگی را القا می کند و به همین دلیل در بیمارستان ها و مراکز درمانی بیشتر کاربرد دارد. سفید کوچکترین لک و آلودگی را کاملا نشان می دهد پس برای افرادی که به نظافت و تمیزی اهمیت می دهند، ایده آل است.

۲ـ سیاه

نماد ترس و شیطان است. این ویژگی باعث شده در آثار هنری به ویژه سینما شخصیت های خطرناک و جادوگران اغلب سیاه پوش باشند.

روانشناسی رنگ ها-رنگ سیاه

البته سیاه برخی اوقات رنگ رسمی به شمار می آید و در پوشش مراسم رسمی کاربرد  دارد. در بیشتر فرهنگ ها نشانه ماتم، سوگواری و غم است.

روانشناسی رنگ ها-رنگ سیاه

لباس مشکی فرد را لاغرتر جلوه می دهد و به همین دلیل در نمایش های مد استفاده زیادی دارد و حتی برخی افراد در مراسم شادی نیز لباس سیاه می پوشند. سیاه آلودگی را هم پنهان می کند! به هر حال به نظر بعضی ها بالاتر از سیاهی رنگی نیست.

۳ـ قرمز

نماد عشق و صمیمیت است. از نظر روانی هیجان و گرمی ایجاد می کند. در کنار ایجاد شور و هیجان، می تواند خشم و عصبانیت را تحریک کند. این رنگِ به شدت گرم در پرچم کشورهای مختلف به کار رفته است. در کشور ما نیز نشانه سرخی خون شهیدان است. استفاده از رنگ قرمز در همه لباس ها و کفش به طور همزمان شاید در لحظه نگاه ها را به خود بکشاند اما اصلا جذاب نیست و زود چشم را خسته می کند.

روانشناسی رنگ ها-رنگ قرمز

طرفداران قرمز می توانند از این رنگ زیبا در بخشی از پوشش خود و با ترکیب رنگ های دیگر استفاده کنند.

۴ـ آبی

نماد آرامش و صلح است. طرفداران بسیاری دارد. افرادی که خواستار امنیت و نظم هستند به این رنگ گرایش دارند. آبی گاهی نشانه غم درونی و گوشه گیری است. طبق تحقیقات افراد در اتاق آبی بیشتر کار می کنند و شاید به همین دلیل برخی مراکز اداری این رنگ را در ساختمان خود به کار برده اند. رنگ زیبای آبی ضربان قلب و حرارت بدن و حتی اشتها را کاهش می دهد برای همین به ندرت در خوراکی ها از رنگ آبی استفاده می کنند. افراد پرخور و خوش اشتها بهتر است در ظرف های آبی غذا بخورند تا زودتر احساس سیری کنند.

روانشناسی رنگ ها-رنگ آبی

اغلب آسمان و دریا را به رنگ آبی می بینیم و همین جایگاه علی رغم سرد بودن، حالتی رویایی و حتی روحانی به این رنگ بخشیده است.

۵ـ سبز

نماد طبیعت و طراوت است. حس خوشبختی، سلامت و گاه حسادت را القا می کند. به عقیده پژوهشگران باعث افزایش سرعت و درک هنگام خواندن می شود بنابراین می تواند برای اتاق مطالعه، کلاس درس و سالن مطالعه مدرسه و دانشگاه انتخاب مناسبی باشد.

روانشناسی رنگ ها-رنگ سبز

جالب است که در قرن پانزدهم رنگ لباس عروس سبز بوده است. این رنگ موجود در طبیعت، استرس و فشار عصبی و دردهای گوارشی را کاهش می دهد و به همین دلیل گردش در جنگل و حتی وجود چند گلدان سبز محیط را آرام تر می کند.

منبع: سایت روان یار

باران امیرخانی