مقابله با آلودگی هوا

رژیم غذایی روزهای آلوده

     سلامتی نعمتی است که تا به خطر نیفتد، اغلب ما قدرش را نمی دانیم. آب، غذا و هوا سه عامل حیات است که اگر کیفیت و کمیت هریک از حالت طبیعی و سالم خارج شود، زندگی انسان تهدید می شود. در این میان هوا را می توان حیاتی ترین عنصر به شمار آورد زیرا قطع اکسیژن مساوی با مرگ است. هوای آلوده و ناسالم نیز افراد را دچار خطر و گاه به مرگ تهدید می کند. به همین دلیل در روزهای آلوده توصیه می شود که تا حد امکان در منزل بمانیم و حتی به گروه های آسیب پذیر مانند بیماران قلبی هشدار اکید داده می شود که اصلا از منزل خارج نشوند.

مقابله با آلودگی هوا

     یکی از راه های کم کردن زیان های آلودگی هوا که به همه افراد پیشنهاد می شود، تغییر و اصلاح رژیم غذایی است. البته باید توجه داشت که این پیشنهاد و توصیه بدان معنی نیست که خود را در معرض هوای آلوده قرار دهیم بلکه با تغذیه درست می توانیم روزهای آلوده را با آسیب کمتر سپری کنیم.

 * آنتی اکسیدان ها سلنیوم و بتاکاروتن

خوردن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان باعث کاهش عواقب ناشی از تجمع رادیکال های آزاد در بدن می شود. پس مصرف سبزیجاتی مثل اسفناج، فلفل، کلم و کدو تنبل را فراموش نکنید. همچنین مصرف ماهی، میگو، مرغ، آجیل و غلات سبوس دار را هم در رژیم خود قرار دهید.

مقابله با آلودگی هوا

* ویتامین های C – D – E

مرکباتی مثل لیموشیرین، نارنگی و پرتقال که حاوی ویتامین C هستند. منابع ویتامین E مانند جوانه گندم، روغن های گیاهی، گردو، بادام و سبزیجات با برگ سبز که مسمومیت ناشی از هوای آلوده را کاهش می دهد. همچنین به سبب کاهش شدید جذب ویتامین D از طریق پوست در روزهای آلوده، مصرف منابع این ویتامین مانند شیر و زرده تخم مرغ را فراموش نکنید.

مقابله با آلودگی هوا

* خوراکی های خوشمزه با تاثیر ویژه

سیب: سرب را جذب کرده و مانع آسیب به سلول های بدن می شود.

آب انار: دفاع بدن را در برابر آلودگی هوا بالا می برد.

پرتقال: آنتی اکسیدان قوی و مفید باعث کاهش آسیب هوای آلوده می شود.

* سیر و پیاز!

هرچند بوی سیر و پیاز برای بسیاری آزاردهنده است اما به دلیل داشتن گوگرد، از مخاط دستگاه تنفسی محافظت می کنند.

مقابله با آلودگی هوا

* و اما آب …

مثل همیشه نوشیدنی سالم و پیشنهادی پزشکان در روزهای آلوده فراموش نشود.

مقابله با آلودگی هوا

خوراکی هایی که نباید و نباید به ویژه در هوای آلوده بخوریم:

*غذاهای چرب: زیرا باعث کاهش توان بدنی و ذهنی در طول روز می شود.

*تنقلاتی مانند چیپس و پفک و نوشابه های گازدار: زیرا باعث اختلال جذب عناصر مفید و تشدید اثرات منفی آلودگی هوا می شود.

*سوسیس و کالباس: نیز به دلیل داشتن مواد شیمیایی و نگهدارنده بسیار مضر است.

مقابله با آلودگی هوا

 

منبع:

۱ـ  قدس آنلاین

۲ـ سلامت نیوز

 سارا سعیدی