زهپاد

زیردریایی هدایت پذیر از دور (چشم دریا)

مأموریت در اعماق دریا برای انسان پر خطر است. محققان برای این کار یک زهپاد یا زیردریایی هدایت پذیر از دور را به عمق آب می فرستند. این در حالی است که زهپادها روز به روز هوشمندتر شده اند.

زهپاد

زیردریایی هدایت‌پذیر از دور (با نماد اختصاری چشم دریا) به طور معمول «چشم دریا است که به هدایتگر این امکان را می‌دهد که این وسیله را در ژرفای آب کنترل و هدایت کند و از طریق اعمال فرمان هایی عملیات مورد نظر را از طریق تجهیزاتِ ربات، انجام دهد»، تمام تجهیزات زیر دریا به صورت ربات هستند.

پیشرفت در زمینه جابه جایی اشیا با ربات هنوز جای کار دارد. از سوی دیگر بشر درحال کنترل ماهواره ای این سامانه رباتیک است تا بتوان از هر نقطه جهان با آن کار کرد. استفاده از این فناوری برای یک وسیله سیار با بازوهای هدایت پذیر در روی زمین نیز امکان پذیر است. مثلا برای جاهایی از مراکز هسته ای که دسترسی به آن برای انسان واقعا خطرناک بوده و جابه جایی اشیا در آنجا ضروری است، این فناوری بسیار مفید خواهد بود.

زهپاد

عموماً زهپادها برای انجام ماموریت‌های زیر به کار می‌روند:

مشاهدات زیردریایی، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به محیط زیست و شیلات، دریاشناسی و اقیانوس‌شناسی، بازرسی سازه‌ها و سکوی دریایی و ساحلی، بازرسی از خطوط لوله زیردریایی از نظر عدم وجود هرگونه نشتی، نقشه‌برداری و کمک به انجام عملیات حفاری و نمونه برداری های مختلف.

کشتی تحقیقاتی یانوس حامل بخشی از فناوری مورد استفاده برای مشاهده یا تغییر اشیا در کف دریاست؛ یک ربات مقاوم در برابر فشار که با یک کابل بسیار بلند به کشتی متصل است.

زهپاد

پیتر ویس، مهندس رباتیک و اتوماسیون می گوید: «برای انسان فرو رفتن تا عمق زیاد بسیار دشوار است و اگر بخواهیم به عمق بیش از ۷۰۰ متر برویم، تقریبا ناممکن است. بنابراین نیاز به یک ربات داریم تا برای عملیات در اعماق دریا از آن استفاده کنیم.»

این سامانه زهپاد مجهز به دو دوربین است که مانند چشم انسان دید سه بعدی دارند. آنها مسلح به بازوهای پیشرفته هستند که هر کدام دستی با سه انگشت دارند و به این ترتیب از ربات های معمولی دو انگشتی کارآمدتر هستند.

در حال حاضر همه زهپادها از روی کشتی هدایت می شوند. اگر سامانه کنترل به خشکی منتقل شود، عملیات کم خطرتر و کم هزینه تر خواهد بود زیرا از کشتی های کوچک تری استفاده می شود. یکی از کشتی ها در دریای مدیترانه با یک مرکز کنترل در بروکسل ارتباط ماهواره ای دارد.

خودروهای هدایت شونده مستقل در کف دریا یا روی خشکی و در هر جایی که مهارت رباتیک لازم باشد، با این فناوری می توانند به صورت دقیق و مطمئن حرکت کنند.

دانشمندان مشغول آزمایش اجزای مختلف این زهپاد پیشرفته هستند تا بتوانند آن را به ژرفای ۱۳۰۰ متری دریای مدیترانه بفرستند.

زهپاد
انواع مختلف زهپاد

 

منابع:

https://fa.wikipedia.org/wiki/زهپاد

http://www.isna.ir/news/96050100126/ویدئو-زهپادها-کاشفان-تازۀ-اعماق-دریا

http://fa.euronews.com/2017/07/17/how-will-the-new-intelligent-breed-of-rovs-benefit-us

مهندس رشید